Buurtbemiddeling

logo

Ongeveer de helft van de Nederlanders ervaart wel eens overlast van zijn buren. 1 op de 3 mensen geeft aan hier wel ergernis van te hebben. Bij 10% van de Nederlanders vindt deze ergernis regelmatig plaats en kan gesproken worden over bederf van woonplezier. De helft van deze situaties ontaard in een conflict.

Buurtbemiddeling De Fryske Marren heeft een vrijwilligersteam dat bemiddeld tussen buren die een conflict met elkaar hebben. Maar u kunt het meldpunt buurtbemiddeling ook bellen voor advies om zelf met uw buren in gesprek te gaan.

Zelf in gesprek gaan  blijkt  in de praktijk de beste manier om de situatie te laten verbeteren. Hoe eerder, hoe beter. Zeker voor uzelf. En buren horen het meestal graag ook zo snel mogelijk. Veel gehoord… Waarom hebben jullie dat niet eerder gezegd! 
Bedenk dat de overlast dat u ervaart niet zo door uw buren bedoeld is. Vaak wordt ook niet gerealiseerd hoe gehorig woningen kunnen zijn.

Op de site www.problemenmetjeburen.nl leest u over de top 10 van burenproblemen en vindt u tips om die op te lossen! Hier nog wat tips voor het zelf in gesprek gaan met uw buren:

  • Wanneer u voelt dat u zich op gaat winden over overlast is het tijd voor een gesprek. Laat de frustratie niet verder oplopen. U heeft hier zelf vooral last van en de overlast zal er niet mee ophouden!
  • Doe geen briefjes in de bus, stuur geen e-mails en stamp niet tegen muren. Dit wordt niet begrepen. Het beste is persoonlijk contact.
  • Overval de buren er niet plompverloren mee ‘over de heg’. Nodig hen uit voor een gesprek. Soms past het direct, dat is mooi, maar vaak komt het in de dagelijkse drukte niet uit. Een rustig moment heeft verreweg de voorkeur.
  • Kalmte in het gesprek is erg belangrijk… Begin het gesprek over dingen die goed en leuk gaan tussen jullie als buren of in de straat.
  • In het gesprek zeggen wat je fout vindt dat buren doen, of nog erger beschuldigingen doen, werken averechts . Er is één ijzersterke tip: vertel wat uzelf als probleem ervaart en hoe dat voor uzelf voelt. Dit geeft een open gesprek.
  • Een één op één gesprek is meestal wel het meest effectief.

Mocht u hulp of advies willen over hoe u zelf in gesprek kunt gaan met uw buren? Dan kunt u bellen met buurtbemiddeling de Fryske Marren. Wij luisteren graag naar u en uw situatie en willen meedenken in het ondernemen van uw actie.

Mocht u er zelf niet meer uitkomen, dan kunt u bij ons ook een aanvraag voor bemiddeling door een neutrale partij doen. Dit zijn vrijwilligers die een training hebben gehad en met beide partijen in gesprek gaan. Doel is dat u er samen weer uitkomt.

Meldpunt buurtbemiddeling De Fryske Marren via Miks welzijn
Gerry Broersma
Tel.: 0513-414593
Mail: gbroersma@miks-welzijn.nl